Tips Hilangkan Jeragat : Kulit Berseri Tanpa Cela

Assalamualaikum semua. Kembali bersiaran kita di laman maya ini untuk perkongsian seterusnya di blog setulusnawaitu.blogspot.com. 

Hampir semua orang pernah mengalami jeragat pada wajah. Jeragat ni bila muncul di kulit, dia susah nak hilang dengan cepat. Ini lah masalah kulit yang paling degil nak hilang, ambil masa yang lama, ada tips untuk pudarkannya. 

Macam mana jeragat berlaku

Jeragat ni dia tak ambil masa seminggu nak nampak kat kulit macam jerawat tu. Dia tanam akar dulu, baru buat tapak. Akhir sekali baru naik ke permukaan kulit. Punca utama adalah kulit kering, ditambah lagi kalau tak pakai perlindungan sunscreen. 



Antara punca berlakunya jeragat 

  1. Terdedah kepada sinaran UV
  2. Perubahan hormon (mengandung, pil perancang dll)
  3. Penghasilam melanin berlebihan
  4. Inflamasi yang stimulate sel sel kulit yang menghasilkan melanin yang dikenali senagai Melanocytes 
  5. Faktor keturunan

Namun jangan risau. Terdapat beberapa petua dan panduan yang dapat membantu menghilangkan jeragat dan mengembalikan keserian wajah anda.

Apa yang perlu kita tahu untuk pudarkan jeragat

Ada beberapa perkara penting yang perlu kita tahu dalam memudarkan dan menghilangkan jeragat. 

  • Hydration - hydration penting untuk kulit sebab jeragat memang suka pada kulit kering
  • Exfoliate- kulit yang berjeragat wajib melalui proses exfoliate supaya sel sel kulit mati dan rosak ditanggalkan dari kulit. Ia membantu bahan aktif dalam skincare berfungsi dan menyerap dengan baik. 
  • Bahan aktif yang mencerahkan seperti Vitamin C, Niacinamide, Alpha Arbutin. 
  • Antioksidan - membantu melawan radikal bebas yang merosakkan sel kulit. 
Tips Hilangkan Jeragat 
  1. Perlindungan kulit dari sinaran matahari - Perkara pertama yang perlu kita ambil adalah melindungi kulit dari sinaran UV berlebihan . Sinar UV yang menghasilkan melanin menyebabkan jeragat nampak semakin jelas. Kita sangat disarankan untuk memakai perlindungan matahari (sunscreen) yang mempunyai SPF yang tinggi (30 dan ke atas) setiap kali keluar rumah. 
  2. Penggunaan produk penjagaan kulit yang sesuai - Pemilihan produk skincare yang betul dan tepat memainkan peranan penting untuk menghilangkan jeragat. Pastikan skincare yang kita pakai bebas dari bahan kimia merbahaya untuk kulit bagi menghindari atau memburukkan lagi kesan jeragat anda. 
  3. Menjaga keseimbangan hormon - Perubahan hormon juga mempengaruhi timbulnya jeragat. Oleh itu, anda dinasihatkan supaya mendapat panduan daripada doktor atau pakar kulit untuk mengetahui cara menjaga keseimbangan hormon dan mengurangi risiko timbulnya jeragat.
  4. Amalan pemakanan seimbang - Pengambilan nutrisi yang tepat dapat membantu memperbaiki keadaan kulit dan menghilangkan jeragat. Disarankan mengambil makanan yang kaya dengan antioksidan dan anti keradangan. Selain itu, pastikan kita minum air yang cukup setiap hari agar kulit kekal hidrat dengan baik. 
  5. Kawal Stres - Amalkan gaya hidup yang sihat dan ceria supaya dapat menghilangkan stress anda. 
Atasi Jeragat dengan Produk Shaklee

Untuk dalaman, vitamin yang membantu mengatasi jeragat adalah
  1. Vivix dan RESV : powerfull antioksidan yang membantu repair dan protect sel dari keradangan dan dimusnahkan oleh radikal bebas dari sinaran UV
  2. GLA Complex : membantu seimbangkan hormon
  3. Collagen Powder - membantu memudarkan jeragat dan tompok tompok hitam, melembapkan kulit.
  4. Vitamin C - membantu sintesis collagen, mencerahkan kulit dan  perlindungan antioksidan kepada kulit. 
Untuk luaran boleh guna produk skincare Youth Shaklee. 


Testimoni Jeragat Hilang 





Jika anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang produk Shaklee untuk atasi masalah jeragat, boleh hubungi saya segera di KLIK SINI.

Jumpa lagi di lain entri. Terima kasih. ❤️

#projekblogmega
#nextlevelblogging
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023





Comments

Popular Posts