5 Idea Menu Sihat Sahur Yang Boleh Anda Cuba!

 Sedar tak sedar, kita dah memasuki minggu kedua Ramadhan. Mudah mudahan masih diberi umur serta kesihatan yang baik dan produktif di Bulan Ramadhan. Salah satu fadhilat berpuasa, kita dapat merehatkan perut setelah berbulan bulan bekerja, ia seperti detox di samping menambah kan pahala.

Rugi lah kalau kita sekadar anggap ia seperti bulan biasa. Sekadar bangun sahur, kemudian sambung tidur dan bangun untuk berbuka puasa. Perkongsian ini bukan bermaksud saya sudah sempurna, ia adalah peringatan buat diri sendiri agar menghargai setiap waktu yang masih ada. 

Untuk entry kali ini suka saya nak share tentang menu sahur yang sihat dan mudah. Jangan pandang remeh dengan sahur ya. Ada keberkatan disitu. 



Jelas kelebihan bersahur sangat dianjurkan Islam. Antara hikmah lain juga dapat melatih kita untuk mengerjakan solat sunat tahajud. Kesempatan untuk bangun sebelum waktu Subuh di luar Ramadhan jarang berlaku. Dengan bersahur, kita dapat menggunakan waktu yang singkat dengan efektif selain dapat mengerjakan sekurang kurangnya 2 rakaatn solat sunat Tahajud. 

Berbalik kepada topik kita, menu sahur yang sihat dan mudah. Dengan idea menu sahur yang sihat, kita akan berpuasa dengan penuh tenaga untuk membantu kita menjalankan kehidupan harian dan semestinya kita boleh memanfaatkan bulan Ramadhan sepenuhnya dengan beribadah. 

Berikut adalah 8 jenis makanan sahur yang sihat dan kenyang lama supaya kita boleh berasa bertenaga dan sihat. 



Masalah ramai orang bila bersahur ni, mereka lebih memilih menu yang simple simple, mudah disediakan dan bantu kenyang lama. Berbanding dengan berbuka, kita rasa excited nak makan macam macam kan?
Jom saya kongsikan Menu Sahur Sihat selain nasi yang boleh anda cuba.  

5 Menu Sihat Sahur

1. Overnight Oat




Menu paling mudah, sedap dan berkhasiat. Oat mengandungi karbohidrat kompleks, coach nutrisi kebanyakan mencadangkan oat adalah menu ringkas untuk bekalkan sumber tenaga yang lebih perlahan dan lebih mengenyangkan. 

Kandungan seratnya tinggi membantu karbo diserap secara perlahan lahan. Kandungan protein pada oat juga lebih tinggi berbanding nasi. 150 kcal sahaja dan 13gram protein. 

Boleh variasikan resepi ikut citarasa masing masing. Kalau yang tengah on diet, boleh guna susu rendah lemak untuk buat overnight oat. Yang paling penting, sedap dan kenyang. 

2. Roti Wholemeal bersalut Sambal Ikan Sardin


Roti wholemeal ni adalah roti gandum yang tinggi dengan serat makanan. Menurut pakar kesihatan, pengambilan serat yang cukup dalam memperkuatkan dan menjaga sistem usus. Serat bantu kita rasa kenyang.

Pemilihan roti rendah kalori seperti roti wholemeal adalah roti yang rendah gula dan garam. Roti wholemeal mengandungi kalori lebih rendah berbanding roti putih iaitu sebanyak 127kalori sahaja untuk 2 keping roti wholemeal berbanding 157 kalori untuk 2 keping roti putih. 

Ikan sardin sesuai dijadikan menu sahur kerana ia merupakan sumber makanan yang baik untuk mendapatkan asid lemak Omega 3 atau minyak ikan. Ia mengandungi protein yang baik untuk membekalkan tenaga. Bagi setiap 100 gram ikan sardin dalam tin, terdapat 21 gram protein yang boleh diperolehi. 

3. Telur Omelet 


Telur adalah menu sahur yang tinggi protein. Menu ringkas dan mudah yang ramai suka, telur juga boleh kita variasikan, nak rebus pun sedapp, 

Mempunyai khasiat vitamin A, B1, Vitamin C dan mempunyai sumber tenaga protein yang baik untuk tubuh badan kita. 

4.  Kentang Oregano



Ubi kentang salah satu pilihan untuk sumber karbohidrat kompleks yang baik. Ia dapat membekalkan tenaga yang mencukupi, mengenyangkan. Cara penyediaan nya cukup mudah. 
Hidangan yang menyihatkan sebab kaya dengan sayuran seperti brokoli dan lobak merah. Memang sedap!
 
Saya sertakan resepi ringkas di bawah
  1. Rebus kentang sehingga empuk
  2. Panaskan mentega dan bakar sehingga keperangan.
  3. Masukkan bawang holland, lobak merah, brokoli dan sedikit garam kacau rata
  4. Bila dah layu, masukkan kacang merah dan tomato. 
  5. Taburkan serbuk oregano dan serbuk lada hitam
  6. Siap untuk dihidangkan.

5. Protein Shake dan Supplement Shaklee





Paling mudah, ambil protein shake dari Shaklee. Sebelum ni saya ada kongsikan entry tentang Set Puasa Shaklee set ni lengkap dengan 3 kategori, BERI TENAGA + RASA KENYANG LEBIH LAMA + KURANGKAN DAHAGA YANG MELAMPAU. 

Cara pengambilan Cinch® Mix Soy Protein untuk bersahur adalah sangat mudah! 
Bancuh 2 scoop Cinch bersama-sama 450ml air, blend atau hanya goncang dalam shaker, terus boleh diminum. Tak sampai 10 minit dah selesai sahur kita, best kan? 

Boleh selang selikan atau campurkan dengan ESP. Atau nak lagi sedap dan lemak berkrim, boleh variasikan ikut citarasa masing2. 😋





Cadangan Supplement Shaklee untuk Puasa yang Lebih Produktif! 

Set Puasa Shaklee ni kalau nak tahu set ni sangat lengkap untuk beri tenaga berpanjangan dan bantu kita jalani ibadah puasa dan terawih dengan lancar inshaAllah.



Dapatkan harga promosi untuk Set Berpuasa Shaklee, available jugak Set Puasa untuk kanak2 yang baru nak belajar berpuasa. Boleh DAFTAR SEKARANG untuk dapatkan harga ahli SEUMUR HIDUP. 
Free consulatation dan free guidance cara pengambilan produk Shaklee dan tips tips best. 

SELAMAT BERPUASA SEMUA. RAMADHAN KAREEM❤️

Jemput follow saya di media sosial lain. Boleh click di bawah



WASAP

#blogmegashaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023
#setpuasashaklee
#salamramadhan



#Jomshaklee 



Comments

Popular Posts