5 Tips Mudah Kurus dengan Cepat dan Berkesan

Dah tahun 2023, saya yakin pasti ramai yang masih berazam nak kurus dengan cepat dan berkesan kan? Jom saya share dan ikuti tips untuk kuruskan badan dan kekalkan berat badan tanpa dia bounce lagi. Dan bila dah kurus beserta nutrisi yang cukup lengkap dalam badan, percaya lah kita akan automatik cantik dan yakin dengan sendirinya. 

Pertama jaga pemakanan dulu, penting sangat jaga makan. You are what you eat. Pernah dengar kan? 

Makan makanan yang tinggi gula >> cepat tua dan cepat dapat sakit

Tinggi gluten >> peluang untuk dapat kanser dan penyakit2 lain. 

Jom cuba follow 5 tips ni, inshaaAllah kesihatan lagi bertambah baik. 


5 Tips Mudah Kurus dengan Cepat dan Berkesan

1. Elakkan pengambilan gula putih

Ramai dah sedar bila kita nak start diet untuk kurus dengan cepat, pantang nombor satu adalah gula putih. 




Tapi jangan tersilap kerana setiap makanan yang kita perlu semak sama ada mengandungi gula putih atau nama lain seperti Corn Syrup, Fruktose, dan banyak lagi. Boleh juga rujuk dalam gambar yang saya kongsikan di bawah. 




Tak mudah kita nak berhenti mengambil gula sepenuhnya. Ia memerlukan masa sekiranya gaya hidup kita yang memang ambil gula setiap hari. Paling mudah kurangkan dulu sebelum berhenti secara terus untuk mengelakkan berlaku kesan yang mendadak pada tubuh badan seperti badan boleh menggigil teruk apabila tiada pengambilan gula langsung.  

2. Lebihkan pengambilan air kosong

Banyak kajian yang mengatakan air kosong ni dapat tingkatkan 24-30% metabolisme dalam jangka 1 hingga 1.5 jam. Sebab tu kalori senang terbakar.  Air kosong ni mudah didapati, dan semestinya murah!



KELEBIHAN MINUM AIR KOSONG

  • Kurangkan rasa lapar, sekaligus selera makan akan berkurang
  • Buah pinggang dapat bekalan air yang cukup untuk memproses pembakaran gumpalan lemak
  • Mengatasi masalah sembelit dan buasir
  • Meningkatkan kesuburan
  • Melancarkan sisten pecernaan
  • Perawatan kecantikan -kulit lebih moist dan tidak berkedut
  • Tubuh lebih segar dan sihat, 

3. Kurangkan Karbo dan Pilih Protein Tanpa Lemak

Bila kita nak kuruskan badan pada masa yang sama nakkan body kita fit, memang sumber protein dalam nutrisi sangat lah penting. Sebab protein memang sedap. Yelah, ayam, daging, ikan memang sedap. Kalau nak makan ayam, ambik bahagian yang memang mengenyangkan contoh nya dada ayam. 

Protein mampu memberi kenyang lebih lama dan akan mengurangkan selera makan yang melampau. Jika konsisten, kita akan nampak berbeza dari segi saiz badan dan berat badan pun senang turun. 



Paling mudah boleh amalkan protein shake dari Shaklee. Korang boleh variasikan dengan resepi resepi menarik tau. Konfemm cepat kurus. 

4. Berpuasa atau buat Intermittent Fasting


Bila kita berpuasa, racun yang tersimpan pada lemak tubuh dicairkan dan dikeluarkan dari tubuh hang merupakan salah satu proses detoksifikasi. Badan kita akan menghasilkan hormon endorfin lebih banyak sehingga memberi kesan yang lebih baik untuk kesihatan mental juga. 

Intermittent fasting juga sangat membantu untuk badan kita kurus dengan cepat. Untuk yang baru baru nak start IF boleh bermula dengan 12 jam dahulu supaya biasakan perut dengan tempoh 12 jam tidak makan dan hanya minum air kosong. Lama lama perut kita akan terbiasa dengan rutin IF. Boleh rujuk kaedah Intermittent Fasting disini


5. Tidur yang cukup


Mengikut saintis, tidur dan berat badan juga berkait rapat. Secara purata, bagi orang yang selalu tidak cukup tidur, mereka lebih cenderung untuk naik berat badan. 
Kajian kepada 70,000 wanita menunjukkan mereka yang tidur selama 5 jam sehari lebih cenderung menambah berat badan sebanyak 32% berbanding individu yang tidur sekurang kurangnya 7 jam. 
Contohnya, seseorang individu yang tidur kurang dari 7 jam sehari mempunyai berat lebih banyak mengikut tinggi. Individu begini juga cenderung untuk menjadi obes. 

Tidur juga berkait rapat dengan 2 hormon badan iaitu ghrelin dan leptin. Tidur yang todak cukup akan menaikkan kadar hormon ghrelin (hormon lapar). 
Hormon leptin pula akan dilepaskan oleh sel lemak dan memberi signal lapar dan kenyang. Jadi bika tak cukup tidur, ia akan membuatkan kita sentiasa berasa lapar dan selalu craving. 

BOLEH JUGA BACA PERKONGSIAN RAKAN BLOG SAYA BERKAITAN Tips Kurus Dengan Cepat di Sini

Jika ada di antara yang baca entry saya yang betul betul ingin turukan berat badan dan kurus dengan cepat dan selamat, boleh terus hubungi saya. 
InsahAllah saya akan guide sehingga berjaya selagi mana korang ada tekad dan mahu buat. 







Dengan mengamalkan Set Kurus Shaklee dapat bantu tingkatkan metabolisme badan, bekalkan tenaga dan sekaligus melengkapkan nutrisi badan kita. InshaAllah boleh kurus dengan sihat. Boleh contact saya terus di WHATSAPP
 
Atau  boleh call 019-9357375. 

PENAFIAN : 

Semua penulisan tentang produk dan testimoni yang dikongsi dalam blog ni bukan bertujuan untuk merawat dan menyembuhkan penyakit. 

Anda dinasihatkan untuk berjumpa dengan pakar sekiranya anda menghidapi sebarang penyakit atau masalah kesihatan untuk tujuan diagnosis dan rawatan susulan sebelum mengambil sebarang supplement.

Sesungguhnya kita hanya berikhtiar dan berusaha, selebihnya kita serahkan kepada Yang Maha Berkuasa.

#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023
#blogmegashaklee

MACAM MANA CARA NAK DAPATKAN SET KURUS SHAKLEE NI? 

Jom hubungi saya terus jika ada masalah ataupun memerlukan konsultasi percuma dari saya. Perkhidmatan termasuk perkara perkara di bawah : 
  • Konsultasi masalah dan cadangan vitamin yang bersesuaian
  • Cadangan pemakanan dan pengambilan vitamin yang betul
  • Tunjuk cara mendapatkan vitamin dengan harga ahli dengan mendaftar keahlian
  • Berpeluang mendapat keahlian percuma beserta bonus/ cashback walaupun hanya untuk makan sendiri
  • Berpeluang menjana pendapatan jika berminat.
 

Comments

Popular Posts